čtvrtek 18. dubna 2024 16:30 - 19:30 - Praha
|
Zahrada jako ideální vzdělávací prostředí |
[Životní prostředí,vzdělávání] Konference a semináře
|
Zahrada v kurikulu lesní mateřské školy aneb jak být šťasten snadno a rychle.
Zahrada jako integrovaný blok ve školním vzdělávacím plánu? Mnozí slavní pedagogové minulosti (například Komenský, Froebel a Pestalozzi) považovali zahradu za ideální vzdělávací prostředí pro malé děti. Péče o stromy a rostliny byla alegorií pro péči o děti a dala vzniknout i pojmu Kindergarten - dětská zahrádka. V češtině se později ujal pojem školka, tj. sad pro malé stromečky. Školka je místem, kde sadař stromky roubuje, štěpuje a prořezává, aby později nesly hojnost ovoce a nezplaněly. První německá lesní školka, založená Petrou Jäger, nese název Wald-Kinder-Garten, což doslova znamená les-děti-zahrada.
|
Lektorka bude prezentovat myšlenku, že vzdělávání je hledáním rovnováhy mezi aspekty divokosti a kultivovanosti. Les je metaforou pro neupravenou, volnou, divokou přírodu, kterou máme spojenou s ideálem moudrého divocha (známého z děl J. J. Rosseaua), a zahradu jako místo ohrazené, které je obrazem bezpečí, kultivace, ochočení. Tato zahrada je místem, odkud děti vycházejí a kam se vracejí, kde mohou v opakujících se přírodních cyklech vidět, že péče přináší užitek, že dospělí pracují rukama a dělají smysluplné věci. Zahrada je místem láskyplné péče. Seminář přinese účastníkům zkušenosti s tím, že v zahradě jako kulturním prostoru jsou obsažena všechny průřezová témata RVP PV a také je seznámí s důležitostí láskyplné péče ve vzdělávání.
První část semináře je věnována RVP PV v kontextu kontaktu s přírodou. Pochopení kurikula předškolního vzdělávání a jeho principů je základem pro úspěšné napsání školního vzdělávacího programu obsahujícího zahradu. Nejde jen o environmentální vzdělávání nebo vzdělávání pro klimatickou adaptabilitu, ale zejména k prožitkové učení vedoucí k osvojení hodnot a postojů, které jsou jak humanistické, tak proenvironmentální.
Druhá část je zaměřena prakticky. Přímo na místě bude lektorka s účastníky vytvářet příklady tematických celků v zahradě. Budou se učit, jak jednoduše a srozumitelně formulovat cíle a očekávané výstupy.
Podíváme se i na následující body:
- Zahrada jako místo pro rozvoj kompetencí pro předškolní vzdělávání.
- Důležitost péče a laskavosti.
- Důležitost kontinuity a koloběhu.
- Jak zahradničit ve školce s dětmi aneb "A to vám ty záhony nepošlapou? A to vám nesnědí všechen hrášek dřív, než dozraje?".
- Zahrada jako integrovaný blok.
O lektorce:
Mgr. Johana Passerin stála u založení Asociace lesních MŠ, kde působí dodnes jako členka Rady a koordinátorka Skupiny pro kvalitu. V lesní školce působí od roku 2010. Je ředitelkou lesní MŠ Hvězdy v lese, kterou v roce 2014 založila. Absolvovala čtyřleté studium waldorfské předškolní pedagogiky (2014) a mnoho stáží v předškolních zařízeních (Německo, Izrael, Dánsko, Švédsko, Rakousko, Skotsko a Island). Vystudovala speciální pedagogiku předškolního věku na Univerzitě Palackého v Olomouci (2020) a navazující magisterský obor Muzikoterapie (2023). Lesním školkám poskytuje konzultace a kolegiální podporu, přednáší zejména na téma volná hra, pohádky, svátky a tradice a potřeby malého dítěte a týmová práce v souladu na hodnotách.
|
místo: |
LMŠ Hvězdy v lese, Huberova ul. (naproti domu č. 1), Praha 6 |
pořádají: |
Škola lesem, pobočný spolek ALMŠ |
kontakt: |
Zuzana Knap zuzana.knap@lesnims.cz |
související odkazy: |
https://www.lesnims.cz/zahrada-jako-idealni-vzdelavaci-prostredi-0.html
|
Akce je určena pro veřejnost |
Právě probíhající vícedenní akce |
|